Masser af penge til Østerbro

Budget 2018. Fornyelse af Nordre Frihavnsgade, cykelsti på Indiakaj, cykel- og gangbro og torv på vej i Ryparken-området, hvor idrætsanlægget også renoveres. Det er noget af det, som skal ske på Østerbro for kommunens penge.

Af Thomas Frederiksen

thof@minby.dk

Tilførsel: I fjor på denne tid var skuffelsen til at tage at føle på. Der var ingen større Østerbro-projekter, der blev prioriteret.

Anderledes med Københavns Kommunes budget for 2018.

Her bliver en længe ventet fornyelse af Nordre Frihavnsgade sat i gang, samtidig er der penge til cykelsti eller cykelbaner på Indiakaj ved Langelinie, og der sættes gang i en foranalyse af en cykel- og gangbro over S-banen ved Svanemøllen Kaserne.

Sidstnævnte skal skabe bedre sammenhæng mellem Ryparken og det øvrige Østerbro, uden fodgængere og cyklister skal forbi Lyngbyvej, som det er i dag.

Netop Ryparken- og Emdrup-området har der længe været fokus på skal have et løft.

Udover broen bliver der også sat gang i to længe ventede projekter i området.

Idrætshaller og skole

Ryparken Idrætsanlæg skal have en tiltrængt modernisering, desuden er der afsat penge til planlægning af et spændende torv ved Lundekirken og butikkerne på Emdrupsiden. Svanemøllehallen får penge til renovering og skybrudssikring af hallen.

Ydermere skal Heibergskolen som den sidste københavnske folkeskole renoveres.

Også i Nordhavn sker der noget.

Her er budgetpartierne enige om, at der skal etableres en park i den del af Nordhavn, der endnu ikke er bebygget, og der skal være et flydende foreningshus.

Lokalt pres hjalp

Østerbro Lokaludvalgs formand Allan Maoruf er en tilfreds mand.

»Jeg er glad og taknemmelig for de mange penge til Østerbro-projekter,« siger han og understreger, at lokaludvalget har presset på over for politikerne.

»Jeg selv har brugt meget tid på at være i dialog med politikerne helt frem til budgetnatten. Man kan vel næsten sige, at vi er nogle, som har belejret rådhuset,« fortæller han med et smil.

Budgetforliget, som sikrede Østerbro mange penge, omfattede modsat i fjor ikke samtlige partier i borgerrepræsentationen, men bestod af Socialdemokraterne, Enhedslisten, SF og Dansk Folkeparti.

Allan Marouf sender sin tak til forligspolitikerne, men husker også de partier, som ikke var med i budgettet.

Radikal mærkesag med

Han mener, at lokale politikere også herfra var med til at sætte Østerbro på dagsordenen og fik mulighed for at præge det endelige budget, selvom de ikke satte underskriften på i sidste ende.

Blandt de partier, som ikke var med, er de radikale, som ellers har været med i alle overborgmester Frank Jensens hidtidige budgetforlig.

I fjor, da de var med, kritiserede de, at der ikke var mange penge til projekter på Østerbro.

Derfor kan det virke paradoksalt, at de er med, når mange af de lokale dagsordener præger budgettet, blandt andet Nordre Frihavnsgade, som medlem af borgerrepræsentationen Mette Annelie Rasmussen længe har haft som mærkesag at gøre noget ved.

»Vi var med så længe, at vi kæmpede for Nordre Frihavnsgade, og vi er rigtig glade for, at det er med i den endelige aftale,« siger Mette Annelie Rasmussen (R), der begrunder de radikales exit fra budgetforhandlingerne med blandt andet, at de ønskede en højere pædagognormering (som det fremgår af artiklen på side 4) og flere grønne visioner, også for Østerbro. Sidstnævnte forstår SF’s spidskandidat Sisse Marie Welling ikke noget af.

»Hvis det ikke er en grøn vision at afsætte penge til en park i Nordhavn, så ved jeg ikke, hvad det er,« siger hun og konstaterer:

»Det er vigtigt, at København ikke kun består af asfalt, beton og mursten,« siger hun blandt andet med henvisning til, at den første del af Nordhavn er særdeles tæt bygget.

Samlede underskrifter

For socialdemokraten Jonas Bjørn Jensen er det en særlig glæde, at Nordre Frihavnsgade er med i budgettet.

Umiddelbart inden sidste kommunalvalg i november 2013 samlede han underskrifter ind for en cykelsti i gaden.

Han havde frygtet at gå en valgkamp i møde, hvor han skulle svare på, hvorfor det ikke var blevet til noget.

»Det er helt vildt fedt. Og der er endda sat 25 millioner kroner af, så det er ikke noget lillebitte projekt,« siger han og nævner, at det har været en lang og sej kamp at få Nordre Frihavnsgade på dagsordenen.

– Har du også skulle overbevise dine egne partifæller?

»Ja, generelt kan man sige, at man altid skal kæmpe for Østerbro. Så kan der være nogen, der siger, at Nordre Frihavnsgade er en fin gade, så må vi andre sige, at den skal vel også være sikker,« fortæller han.

Den fornyelse af Nordre Frihavnsgade, som budgetforliget lægger op til, er en såkaldt cykelgade, hvor biler ikke er forbudt, men cykler skal være det primære transportmiddel i gaden.

Det forslag har kommunens embedsmænd foreslået i 2015, hvor der var borgerhøring og undersøgelse af muligheder for ændringer af Nordre Frihavnsgade.

Endnu tidligere havde den lokale iværksætter Ole Kassow (se klummen side 2) kommet med sit bud på en cykelgade, som i høj grad har inspireret kommunen.

Udover fornyelsen af Nordre Frihavnsgade glæder Jonas Bjørn Jensen sig i det hele taget over budgettet.

»Det er det bedste budget for Østerbro i mine otte år i borgerrepræsentationen,« siger han og konstaterer:

»Jeg har lært, at ting tager tid i kommunalpolitik.«

Nu har det taget mange år at få sat penge af til at gøre Nordre Frihavnsgade bedre for bløde trafikanter.

Nu tager det yderligere nogle år at få ændringerne igennem, da etableringen ifølge budgetaftalen er planlagt frem til 2021.

Flere kampe venter

Selvom der er stor glæde på Østerbro over budgetforliget, betoner lokaludvalgsformand Allan Marouf, at der fortsat er kampe, der skal kæmpes de kommende år.

»Vi har ikke glemt Østerbrogade og Strandboulevarden,« siger han med henvisning til to andre Østerbro-projekter, der har været talt om i mange år, men som der ikke er sat penge af til endnu.

Østerbro Lokaludvalg håber også fortsat at kunne overbevise kommunen om en grønnere gasværksgrund, end der er lagt op til.

- læs flere artikler > artikel oversigt...