Billeder: Skinner gennem hele metrocityringen

Metrocityringen. Nu er der lagt skinner på hele Metrocityringen, som åbner i sommeren 2019 og forbinder Indre By med brokvarterene og Frederiksberg. Borgmestre glæder sig og ser lys for ende af tunnellen.

Af Thomas Frederiksen

thof@minby.dk

Gennemført: I princippet kan man nu tage en dræsinevogn og køre rundt på hele Metrocityringen på bedste Olsen Banden-manér.

Nu er der skinner hele vejen rundt i den underjordiske tunnel, som fra sommeren 2019 forbinder Indre By med Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro.

Det blev markeret i april, da to borgmestre og en minister var 36 meter nede under jorden i metroarbejdspladsen i Sortedams Sø på Østerbro.

Se billeder fra dagen her. Foto: Michael Paldan:

oav180425Metro_Øster Søgade2754
oav180425Metro_Øster Søgade2636
oav180425Metro_Øster Søgade2638
oav180425Metro_Øster Søgade2642
oav180425Metro_Øster Søgade2651
oav180425Metro_Øster Søgade2660
oav180425Metro_Øster Søgade2672
oav180425Metro_Øster Søgade2678
oav180425Metro_Øster Søgade2681
oav180425Metro_Øster Søgade2683
oav180425Metro_Øster Søgade2694
oav180425Metro_Øster Søgade2698
oav180425Metro_Øster Søgade2708
oav180425Metro_Øster Søgade2710
oav180425Metro_Øster Søgade2714
oav180425Metro_Øster Søgade2717
oav180425Metro_Øster Søgade2723
oav180425Metro_Øster Søgade2727
oav180425Metro_Øster Søgade2736
oav180425Metro_Øster Søgade2748
oav180425Metro_Øster Søgade2757
oav180425Metro_Øster Søgade2758
oav180425Metro_Øster Søgade2767
oav180425Metro_Øster Søgade2774
oav180425Metro_Øster Søgade2786
oav180425Metro_Øster Søgade2801
oav180425Metro_Øster Søgade2803
oav180425Metro_Øster Søgade2809
oav180425Metro_Øster Søgade2812
oav180425Metro_Øster Søgade2814
oav180425Metro_Øster Søgade2837
oav180425Metro_Øster Søgade2839
oav180425Metro_Øster Søgade2840
oav180425Metro_Øster Søgade2842
oav180425Metro_Øster Søgade2845
oav180425Metro_Øster Søgade2849
oav180425Metro_Øster Søgade2852
oav180425Metro_Øster Søgade2854
oav180425Metro_Øster Søgade2859
oav180425Metro_Øster Søgade2862
oav180425Metro_Øster Søgade2864
oav180425Metro_Øster Søgade2867
oav180425Metro_Øster Søgade2873
oav180425Metro_Øster Søgade2876
oav180425Metro_Øster Søgade2883
oav180425Metro_Øster Søgade2900
oav180425Metro_Øster Søgade2943
oav180425Metro_Øster Søgade2965
oav180425Metro_Øster Søgade2984
oav180425Metro_Øster Søgade2988
oav180425Metro_Øster Søgade2993
oav180425Metro_Øster Søgade2996
oav180425Metro_Øster Søgade3017
oav180425Metro_Øster Søgade3021
oav180425Metro_Øster Søgade3041
oav180425Metro_Øster Søgade3045
oav180425Metro_Øster Søgade3055
oav180425Metro_Øster Søgade3060
oav180425Metro_Øster Søgade3066
oav180425Metro_Øster Søgade3068
oav180425Metro_Øster Søgade3074
oav180425Metro_Øster Søgade3077
oav180425Metro_Øster Søgade3087
oav180425Metro_Øster Søgade3092
oav180425Metro_Øster Søgade3103
oav180425Metro_Øster Søgade3106
oav180425Metro_Øster Søgade3108
oav180425Metro_Øster Søgade3110
oav180425Metro_Øster Søgade3117
oav180425Metro_Øster Søgade3129

Største siden Christian IV

Metrocityringen betegnes som det største anlægsarbejde i København siden Christian IV’s tid, meget passende ligger skinnerne cirka i samme afstand nede under jorden, som toppen af Rundetårn er over.

»Det er en milepæl for os i dag. Nu kan vi for alvor se, at der er lys for enden af tunnellen til juli næste år,« lød det fra Københavns overborgmester Frank Jensen (S), som deltog sammen med Frederiksbergs borgmester Jørgen Glenthøj (K) og transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Metrocityringen blev besluttet af staten og Københavns og Frederiksberg kommuner, inden Frank Jensen blev overborgmester, og byggeriet har stået på langt det meste af hans tid på Københavns Rådhus.

»Det er den mest grønne og bæredygtige transportform nogensinde i København,« sagde han og understregede også, at det langt fra har været problemfrit at få bygget metroen.

»Det var en begyndelse med meget tumult, indtil vi fik en ny lovgivning på plads,« fremhævede han og henviste til en lov fra 2014, som blandt andet indeholdt ’nabopakke’, som forbedrede beboernes mulighed for at få kompensation og genhusning, efter de første års byggeri var gået med talrige klager fra støjramte naboer.

Frank Jensen ser også frem til, at mange steder i hovedstaden bliver sig selv igen.

»Jeg glæder mig til, at vi får vores smukke gader og pladser tilbage. Byen har ikke taget sig så pæn ud under byggeriet,« konstaterede han.

Hurtigt og effektivt

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) fremhævede, at godt nok er metroen særdeles dyr at anlægge, men den bliver billig i drift, fordi den kører med førerløse tog. Derfor kan den blandt andet køre hele natten.

Transportministeren ser Metrocityringen som nødvendig for hovedstaden, når der bliver flere indbyggere.

»Der er mange, som gerne vil bo i København, som derfor vokser. Folk skal både have et sted at bo, men skal også have mulighed for at transportere sig hurtigt og effektivt rundt,« sagde han.

Der mangler fortsat elektricitet til de skinner, som nu er anlagt, men Metroselskabet regner med at foretage de første prøvekørsler i løbet af 2018.

Metrolinjerne til Nordhavn mangler endnu skinner, men de begynder at blive anlagt i denne uge.

- læs flere artikler > artikel oversigt...